S/Y Hakuna Matata

S/Y Hakuna Matata

Fiji till New Zealand november 2017

ResedagbokPosted by Tuija Lövtangen Thu, December 21, 2017 19:20:31

Fiji och New Zealand november 2017

Bråda dagar när vi skulle iväg från Fiji. Vår Met Bob (meteorolog) menade att det var läge att segla på fredagen, han är inte sjöman så han tänker nog inte på att man sen gammalt inte ska segla på en fredag vilket sägs betyda otur. Vi provianterade och lagade mat, beräknade tio dagar till Whangarei eller Opua på New Zealand. Peter på Vagabond ville testa vårt vakuum packande, det fick han förstås och som tack fick vi två middagar. Utklareringen skulle vara fredag morgon och efter det fick man inte stanna många timmar. Vi åt lunch gemensamt med Vagabond och gick igenom seglingsplan.Dagen före avsegling mot New Zealand

Klockan tre seglade vi ut från Vuda Marina med sikte på New Zealand. Bra fart från början och vinden ökade när vi kommit genom korall revet mot öppet vatten. Vagabond tvingades vända innan de var framme vid revet då ett vantfäste gått sönder. Vi valde att fortsätta.

När klockan var fem ropade holländska Anne Carolines Janniche, som lovat leda SSB radion, upp oss och tre båtar för liten pratstund och väder diskussion. Vår MetBob hade gett oss en seglingsplan som var snarlik de andras. Vi var alltså fyra båtar på väg mot samma mål och bestämde att höras av samma tid varje dag.

Vart efter dagarna gick fick vi problem den ena båten efter den andra. Anne Carolines autopilot gick sönder, det blev handstyrning hela vägen. Gadders motor gick inte starta så han seglade hela vägen. Ett tag fick vi vinden emot oss samtidigt med motström så vi kom knappt framåt. Något dygn senare informerade Janniche att de fått överhettning i sina batterier och hon ville gärna ha avlösning som sammankallande för radion. Finska Manta som startat tre dagar senare hade anslutit och Auli tog över uppgiften.Sy Manta

Vår autopilot gav sig också men vi hade vind så vi kunde fortsätta segla med vindrodret.

Daglig positions rapport skickade vi till Bob och fick snabbt svar med rekommendationer. Efter fem dygn kom Vagabond också igång efter reparation. På tionde dagen kom vi till Opua men valde att segla en natt till så vi närmade oss vårt slutmål Whangarei.Marsten Cove Marina

När vi nått 30 grader syd satte vi kurs direkt mot Marsden Cove där vi klarerade in för att dagen efter gå upp i floden när tidvattnet kommit in. Leden i floden var väl markerad och vi hade ett par timmar på oss för att hinna upp så länge det fanns tillräckligt med vatten.

Vi fick en plats vid bryggan bland båtar från många länder. Vi började med att kontakta riggare och kapellmakare som vi tänkt anlita.Phil från UK Sailmaker's

Flera dagar ägnade vi åt att lära känna staden. En trevlig småstad med stort utbud av det mesta. Staden har 97 restauranger med olika menyer. Så småningom började vi med arbetet ombord. Kvällarna umgicks vi med andra besättningar, varje söndag var det gemensam grillkväll vilket var trevligt.Middag på The Quay

Kostar gör det....

På hemväg

Strandpromenad

Utriggare att hyra

Lepard säl på vår brygga

En morgon hade vi besök på bryggan av Leopard säl som simmat upp från ishavet. Det kom upp anslag om hur man skulle bete sig, inte gå närmre än tjugo meter, inte ha uppblåsbar jolle i vattnet. De kan bli aggressiva om de känner sig hotade och biter sönder jollar underifrån.

Auli och Hannu från Sy Manta

Efter två veckors flitigt arbete var vi klara att ge oss av till Auckland för besök hos Phil och Laura innan vi skulle flyga hem. Seglarvänner som vi korsade Atlanten med och firade jul med på Martinique. Båten togs upp på land och får det bra tror vi i NZ sommarväder.2 meter nytt räcke


Upp ur vattnet

Tillsammans med Ulla och Pelle tog vi bussen till Auckland.Auckland

Vår norska seglarkompis som vi träffade första gången i Papeete och som senare berättade att han också skulle till Whangarei. Vi väntade honom innan vi åkte men så fick Ingvar ett meddelande från sonen i Norge om att en norrman plockats upp från vattnet en bit utanför NZ. Vi trodde genast att det kunde vara han eftersom vi inte sett så många norska båtar. Letade fram lokaltidningar på nätet och hittade reportage från räddningsaktionen. Han skulle komma till Auckland under dagen.En av många i Devonport


Kiwi Living Nordic Style (Nordön)

Vi skulle bo hos Laura och Phil i Devonport några dagar. De jobbade på dagarna så vi passade på att se oss om. Devonport var en mysig stadsdel så vi tog en bussrundtur som var mycket givande eftersom chauffören berättade stadsdelens historia. Auckland 1,3 miljoner invånare

Onsdagsregatta

Trimaran segling

Flera marinor i området

En dag tog vi färjan till Waiheke en ö med många vandrings leder över berg och dalar. På många ställen fanns lockande ”vattenhål” härliga vingårdar med vinprovning och restauranger av god kvalitet.

Ankringsvik Waiheke

Sko tvätt innan tillträde till vandringsleden

Vinodling

Vinprovning

När vi kom till flygplatsen hade Ingvar kontaktat Harald som meddelade att han skulle åka samma flyg som oss till Frankfurt. En härlig känsla att se honom och han berättade om sina upplevelser. Han hade gått från Tonga och var 130 Nm från NZ och i färd med att städa under durken (alla vet att det är noga med NZ) när det plötsligt kom en stor våg som kastade båten upp och åt sidan där den slog i vattnet med stor kraft. Han blev slängd mot skrovet, en del av inredningen lossnade, två fönster som satt i skrovet gick sönder och båten började ta in vatten. Efter ett tag var det så mycket vatten att det slog ut elsystemet. Han larmade och höll kontakt med sjöräddningen hela tiden samtidigt som han öste vatten. Han fick besked om att ett lastfartyg kunde nå honom så småningom men helikopter kunde inte gå ut på grund av det hårda vädret. Efter två dygn var fartyget framme och man påbörjade räddningsaktionen. Han fick besked att man ville att han skulle hoppa i nätet som man kastat ut. Han hamnade inte i nätet utan blev liggande och drev, 40 minuter i 18 gradigt vatten. När båten vänt lyckades man komma så nära att en matros kunde nå honom och sätta på honom en sele. Själv var han totalt utmattad och orkade inget. Matrosen klättrade bredvid honom på en stege och fick på så vis upp honom på lastfartyget där han blev väl omhändertagen. Han fick inte med sig mer än shorts och t-shirt som han hade på sig. På flygplatsen satt vi intill ett par, han sjöofficer som hörde vad vi pratade om. Han öppnade sin bag och tog upp en långärmad tröja och en regnjacka som han gav Harald. Jeans och t-shirt hade han fått av norske konsuln, skor av en matros från Fiji ombord på lastfartyget. När det verkligen behövs finns hjälpen ofta nära. Otroligt vilken tur han haft.

Ett välkommet återseende

Väl hemma var vi trötta efter lång flygning och tolv timmars tidsskillnad. Det tog nästan en vecka innan vi kom ifatt. Kort sjukhusinläggning för mig, besök hos tandläkare, födelsedagar, barndop och julklappsinköp så känns det som vanligt igen.

Nu ser vi fram emot julen och önskar alla följare en GOD JUL och GOTT NYTT ÅR




Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.