S/Y Hakuna Matata

Fiji oktober 2017

ResedagbokPosted by Tuija Lövtangen Thu, October 19, 2017 05:36:41

Det är 426 Nm från Tonga till Fiji. Vi valde att gå lördag eftermiddag för att inte komma för tidigt fram. Framför oss seglade Vagabond med Captain Dan från Kanada och hans nya kvinna Cheryl.Vagabond

Det är många rev på vägen så vi gick norrut för att slippa dem speciellt på nätterna. Vi gick in i viken och hade många timmar kvar innan dagsljus, vi hade haft bra segling. Vinden tilltog till kuling i byarna. Snart upptäckte vi att vi var nära att tappa vindrodret, Ingvar hade en säkerhetslina på som räddade det åt oss. Autopiloten fick ta vid men även den brakade ihop efter ett tag. Handstyrning hela natten var ganska obekvämt och vi var lite mosiga av sömnbrist och styrning i den hårda vinden.

Stor skillnad på ebb och flod

Väl framme i Savu Savu på ön Vitu Levu förtöjde vi vid en boj som tillhörde Vaitui Kelekele Marina. Vi var fjärde båt den dagen och sist av dem som skulle klareras. Representanter från myndigheterna kom ombord, sex personer med båtföraren. Vi hade skickat blanketter i massor så det blev snart avklarat. Så överraskar en av damerna med att säga att vi skulle bjuda dem på lunch eftersom de inte fått någon lunch. Det hade inte vi heller och dessutom hade vi inga Fiji dollar och kursen på US dollar försökte man sätta till sin fördel. Dessutom upplyste man om att det var 10000 dollar i bot om man talade med någon innan man klarerat in. En amerikan från grannbåten kom förbi innan de kom och informerade om att de helst såg att vi betalade med US dollar och varför. Vi förklarade att vi inte såg någon logik i detta och det blev inte mer diskussion om det. Bula Vinaka, Hej och Tack lärde vi oss första timmen. Alla hälsade och var hur trevliga som helst, lite nyfikna på oss och var vi kom från.

Savu Savu var en liten stad med mycket folk. Det indiska inslaget dominerade och de flesta restauranger var indiska med fantastiskt god mat till godtagbart pris. Indierna kom hit som arbetare, hämtade så småningom sina familjer och blev bofasta. Trots att man är född i landet har man ingen rätt att äga mark men man kan hyra.

Fiji har 333 öar med mängder av korallrev mellan. Sjökorten stämde inte alltid med verkligheten och sjömätningar var inte gjorda på många ställen. Det tog lite tid att ta sig fram, inte alltid lätt att se botten när det var vågor och mulet. Fiji bjuder på underbart klimat och härlig segling.

Öarna ligger utspridda och är indelade i grupper. Vi lämnade SavuSavu efter en vecka när alla trasigheter var lagade. Innan vi gick inhandlade vi Kava på marknaden som behövs för att bjuda chiefen på öarna man besöker. Har man tur blir det en Sevusevu fest innan man far vidare. Som vi ångrade att vi inte gått lite fortare så vi hade sluppit känna stress att segla mot New Zealand innan cyklonsäsongen.

Började seglingen söderut i Yasava group där bland annat Blue Lagoon ligger, filmen spelades in där. Första viken var blåsig och lite trixig att ta sig in i. Peter som kom i SavuSavu är Dans nya crew och skall vara med till New Zealand, följde med Ingvar i land och avlade artighets visit med Kava. De fick vänligt mottagande och blev tillfrågade om vi ville gå deras grott vandring dagen efter men vi hade inte tid. Nattsömnen var god trots den hårda vinden.

Nästa vik blev där vi låg för oss själva och hade ingen kontakt med by folket mer än att vi vinkade åt dem när de körde förbi.

Barnen möter

Morgonen efter seglade vi till en ö som hade ett fint Turtle Resort på andra sidan dit vi promenerade efter att vi hälsat på byäldsten som representerade byn när chiefen var borta. Han var sjuttiofem år och hade nitton barn. Chiefen var och tog emot rugby laget som vunnit i semifinal och skulle firas. Ön hade tvåhundra invånare varav hundra barn. De kom ut till oss i båtarna i kanoter och allehanda farkoster. Dix hette vår lille vägvisare med uttalade ledaregenskaper. Han visade runt i byn efter tillåtelse av by äldsten. Många av de andra barnen följde med. De flesta vuxna arbetade på resorten och vandrade över berget dagligen.

Ingvar med Kava paket i handen

Efter att vi passerat Yasava öarna gick vi till Vuda Marin och satte igång förberedelserna för överseglingen till NZ som vi räknar med tar tio dagar. Kvällarna promenerade vi till Nila Resort och unnade oss god indisk middag.

Tonga September 2017

ResedagbokPosted by Tuija Lövtangen Fri, September 29, 2017 21:52:22

Tonga september 2017

Efter en vecka på Niue bestämde vi oss för att gå till Tonga. Landet består av många öar och är det sista kungadömet i Södra Stilla havet. Egen valuta, turism och fiske är största inkomstkällorna. Kungen bor i Nuku’alofa i huvudstaden på de södra öarna. I norra delen Vavau Group ligger staden Neiafu omgiven av en fantastisk arkipelag. När valarna vilar går de in på lugnt vatten mellan öarna.

Pangaimotu viken

Vägen dit blev blankt hav, ingen vind och oftast motström. Valar såg vi på morgonen som rullade runt femtio meter ifrån oss. På vägen förlorade vi en dag när vi passerade datumlinjen. Man har gjort en böj på 180 graders linjen så hela Tonga har samma datum.
Vi gick in i hamnen vid elva tiden och försökte hinna klarera in innan lunch. Det gick men de gav oss bara en bunt papper att fylla i och besked att komma tillbaks efter deras lunch. Vi återvände till båten, satte oss i sittbrunnen och började fylla i den ansenliga bunten formulär. Innan vi var klara kom tull och immigration i egenskap av en stor trevlig man klädd i klassisk svart tongakjol och brett bälte. Han skickade snabbt iväg Ingvar till ATM automaten för att ta ut Tonga valutan pa'anga. Under tiden tipsade han mig hur jag skulle fylla i resterande formulär och vilka jag kunde hoppa över. Efter honom kom sjuksköterskan och ställde några frågor och vi betalade 100 pa'anga i avgift till sjukvård. Senare fick vi betala 20 pa`anga för sophantering. Vi passade på att köpa färska grönsaker på marknaden innan vi gick ut för att hitta en boj i viken.Viken är djup så det finns bojar att hyra som ägs av Beluga Diving som har valsafaris, fiske, dyk och snorklings turer. Det går också att ankra närmast land.

Lilla hamnen

Staden har många små affärer som ägs av kineser där man får tag i det mesta bara man letar. Det är inte alltid att ungdomarna som sitter vid kassan kan engelska som är det officiella språket här. Bageri finns och många bra restauranger. Kryssningsfartyg kommer varannan vecka under högsäsong och hotellen ser ut att ha många turister. Många näringsidkare kommer från New Zealand och Australien. På marknaden finns stora mängder traditionella hantverk som är svårt att låta bli att köpa även om man inget behöver.
Sundowner ombord på Hakuna Matata, fyra svenska båtar i viken. Fotograf Halvar från norska båten Wilhelm hade tagit med renen som de hittat i en butik.

Hantverk tillverkades överallt

Kyrkobesök i katolsk kyrka på söndagen med fantastisk sång och fina stämmor helt utan instrument. Alla var klädda i traditionella kläder.

Två glada systrar på promenad

Hel familj på promenad

Gammalt och Nytt

Vi gick ut i arkipelagen och hittade en vik där vi ankrade tillsammans med många andra båtar. En kväll hade vi sundowner ute på revet medan solen gick ner och vattnet återvände så udden vi var på blev ganska liten till slut.Familjen som ägde ön där vi låg erbjöd sig att göra en fest för oss seglare. På lördagskvällen samlades vi alla på stranden ca 30 personer och försåg oss med tongansk mat som kvinnorna lagat. Familjen hade 11 barn, många av dem gick i skola i Matamaka, en annan ö i viken, under veckorna och de äldre gick på college i Neiafu. Trevlig tillställning, kändes bra att bidra till deras försörjning. Efter middagen dansade och sjöng småflickorna med inlevelse för oss.

På morgonen hade jag varit på Yoga pass med Ann Helen från Norska Wilhelm på samma sandstrand. Har Yoga matta och tänkte inte på No myggen som finns på stränderna men ack vilka bett som började klias tolv timmar senare, två nätter med täta insmörjningar av klåda stillande. Går över så småningom.

Långpromenad över ön gav fina bilder.Märke för förbjudet fiskeområde

Naturligt

Väder situationen just nu är att det skall passera ett stort lågtryck från Tasmansjön med mycket vind och regn så alla båtar har valt att gå in till staden. Vi var ute i god tid och fick boj vilket känns bra så vi kan sitta och förbereda oss med alla blanketter som skall fyllas i och skickas till Fiji vår nästa destination.

Trevlig kväll i Pangaimotu viken ombord på Bonnie av Stockholm som nyss kommit, nu var vi fyra svenska båtar igen.

Seglar till Fiji idag ca 3 dagars segling. Trevlig avslutning på Tonga vistelsen blev glass fest med hemlagad glass av Dan på Blå Ellinor.

Niue september 2017

ResedagbokPosted by Tuija Lövtangen Sat, September 09, 2017 02:48:13

Några blåsiga dagar på Palmerston men inte värre än att Bob hämtade oss utanför revet varje dag. När prognosen visade att vind och vågor skulle minska seglade vi iväg och hade vind ända fram till Niue. Skönt slippa använda diesel.Lokal flicka på besök

Vid lunchtid efter ca tre dygn närmade vi oss ön och hade kontakt med kanadensiske Dan som vi träffat redan i Colombia och som nu erbjöd sig att möta oss vid en boj. Fungerade bra trots en del svall och ösregn. Ön är en enda stor korall som ligger på ett fast berg så det är djupt direkt utanför land. Här håller många av valarna till när de föder sina barn. Nu pågår valräkning som man kan anmäla sig till om man är intresserad. Inte ovanligt att valarna simmar mellan båtarna och man hör dem sjunga och blåsa ibland på nätterna. Imponerande djur. Mindre imponerande är sjöormarna som kan bli rejält stora och kommer ibland simmande med huvudet högt i vattnet. Då avstår vi bad.

Ön är annorlunda mot vad vi sett tidigare. Niue är ett av världens minsta länder, räknas som protektorat under New Zealand som stöttar ekonomi, försvar och utrikespolitik. Numera har man bara 1700 invånare eftersom man har medborgarskap i New Zealand har många flyttat dit, man räknar med mer än 40000 personer. Vi såg massor tomma övergivna hus då vi var på bilutflykt med Ulla och Pelle på Loupan.Här har naturen tagit över

Även uttjänta bilar står överallt på tomter och skogsdungar. Sannolikt har man ingenstans att göra av dem. Svårt att försörja sig på Niue, finns bara kommunala arbeten, affärer och turism. Här skapades också domän .nu välkänt i IT världen. Frimärken härifrån är populära bland samlare. Mycket speciell kaj att angöra med jollen, man kör fram till en trappa och går iland där man så tar tag i en kran som lyfter upp jollen på kajen. Detta för att inte slita ut jollen totalt i svallet mot den hårda korallen och cement.

Det finns många grottor att besöka runt hela ön. Fantastiska konstverk skapade i naturen av limestone i röda/ gröna nyanser och korall. Det blir mycket klättrande upp och ner med olika svårighetsgrad men är absolut värt besväret. Stigarna är välmarkerade med rep att hålla i om det är brant och stegar ibland. Ön har haft stora möjligheter att försvara sig och ha kontroll över kommande båtar. På 1700-talet blev Captain Cook inte insläppt på ön så han kallade befolkningen ogästvänliga vilket visade sig vara helt fel. Tvärtom är folket fantastiskt hjälpsamma och trevliga. Förbud för landgång drabbade även de första missionärerna medan kyrkan idag har en stark ställning.

Hårt och vasst korall berg

Här finns internationell flygplats, två gånger i veckan kan man flyga till Auckland på New Zeeland. Sjukhuset är bara ett par år gammalt och har god standard. Turistbyrån är behjälplig med det mesta efter att Yacht Klubben ändrat riktning och nu servar backpackers.

Vi hyrde bil och Pelle erbjöd sig att köra så för detta skaffade han sig ett Niue körkort som polisen skrev ut. Ska bli intressant att höra om han kunnat använda det som legitimation.

Klockan fick vi ställa bakåt en timme så nu är vi tretton timmar efter er där hemma.

Palmerston Cook`s Islands augusti 2017

ResedagbokPosted by Tuija Lövtangen Wed, August 30, 2017 07:26:54

Vi hade skickat mail och aviserat vår ankomst så vi bara anropade på VHF att vi var framme. Palmerston en vacker låg atoll ligger långt ute i havet, den enda ön i Cook`s Islands som har engelska som modersmål. Beskedet var att vi skulle bli anvisade en boj. En stund senare kom ansvariga personer ombord och vi avverkade alla formaliteter. Eftersom vi kommit in tidigare än vi trott på grund av mycket vind blev vi tillfrågade om vi ville följa med direkt för lunch. Palmerston är en låg atoll omgiven av korallrev och stor lagun i mitten. På revet finns många mutu (ö) men bara en är bebodd.Marsters

Ön har 52 invånare och i stort sett alla är släkt. På artonhundratalet kom en engelsman i drottningens tjänst som tillsyningsman till Palmerston. Han fick efter några år ön och hittade en maori flicka att gifta sig med och inte nog med det han gifte sig med två av hennes kusiner också. Så småningom fick han tjugoen barn och han bestämde sig för att dela upp ön i tre delar. Så är det fortfarande och många av ättlingarna bor kvar. Kvarboende äldste sonen ärver titeln Familyhead i sin del av ön. De enda som inte är släkt är prästen, sjuksköterskan och två lärare. Skolan har femton elever. Kyrkan är stark och präglar folket. Några av dem har utbildat sig utomlands och efter några år kommit tillbaks till det lugna livet på ön. Man sätter självständigheten högt även om man är medborgare i New Zealand.Bygatan på Bobs del av önFamiljen Bob Masters

Numera har man fiske som huvudnäring men har också gästande seglare som inkomstkälla. Alla avgifter till administration blir kvar på ön. Man har erbjudits en flygstripa men avböjt för man vill inte ha turister. Däremot är seglare välkomna och blir alltid adopterade av en familj. Familjen bjuder på lunch varje dag och man blir alltid hämtad ute vid båten. Passagen genom korallrevet är svår och inte lämplig för gummibåtar. Vi fem båtar som låg inblåsta vid Bobs bojar valde att bli hämtade varje dag för lunch men vi bidrog flera dagar med olika rätter lagade ombord. Trevligt att äta tillsammans med familjen och både värdfolket och barnen tycktes trivas med besökarna. Supply båten kommer minst två gånger om året, ibland flera gånger.Familjen Marsters med alla tillfälliga familjemedlemmar

För två år sedan fick man solpaneler för elförsörjning, ett danskt bistånds projekt. Nu har man el hela dygnet. Regnvatten samlar man och lagrar i stora cisterner. Man brukar sällan vara utan vatten.

Vi blev liggande i väntan på att vädret skulle lugna sig, varken vind eller vågor var lämpliga att ge sig ut i. Fin utsikt och ibland dök valar upp som hoppade och landade brett för att göra sig av med snäckor i skinnet. På söndagen blev det kyrkobesök. Obligatoriskt med hatt för damer så vi fick låna. Inga bara knä eller axlar var tillåtet.

Alla nio båtar som ligger på rad vid bojar sitter på däck vid frukost. Valvakt! Imponerande när de kommer nära, en engelsk båt hade fått nattsömnen störd av val sång.

Henry lär sig att fotografera

Bora Bora, Society Islands 2017

ResedagbokPosted by Tuija Lövtangen Wed, August 30, 2017 00:27:38

Bora Bora augusti 2017

Överseglingen till Bora Bora var behaglig och vi hittade en boj utanför Mai Kai Yacht Club direkt. Närhet till staden Vaitape och flera jolle bryggor. Bra restaurang och pool ute.

Vaitape var livligt trafikerad från morgon till kväll, inga trottoarer så man fick kryssa fram mellan bilarna.

Bora Bora är den mest turistiga ön i franska Polynesien. Många av lokalbefolkningen på andra öar menade att man aldrig besöker ön för att befolkningen förändrat sig och anpassat sig till turismen istället för att bevara det genuina polynesiska sättet att leva.

Det fanns många välbesökta hotell, kryssnings fartyg och en stor del charter båtar. Hotellen låg fint med rum och balkong på pålar i vattnet. Gästerna roade sig med dykning och olika vattensporter. Flygbåten gick frekvent förbi vår vik och passagerarna tog sina första semesterbilder på däck.

Vi flyttade oss till Bloody Mary välkänt hotell närmre revet på östsidan. Besök i baren med Ulla och Pelle så vi kunde lämna vårt bidrag till dollar tavlan i form av en tjugo kronors sedel, fungerade bra enligt bartendern. Kanske bröt vi en trend för vi såg bara dollarsedlar.

När det började blåsa upp tvingades vi byta sida till väst för att inte bli så exponerade för den kraftiga syd ost vinden. Istället hamnade vi vid revet som varierade i djup så det skiftade i alla blå nyanser. Njutbart vackert. Trafiken där vi låg var tät med Hilton hotellets tenderbåtar för gäster.

Tanken var att bara stanna några dagar på Bora Bora men mycket vind och framför allt 4-5 meters vågor gjorde att vi avvaktade bättre väder.

Bora Bora Yacht Club hade också bojar men vi hann aldrig fram förrän någon hann före. Det var inte så lockande att ankra i 25 m djup så vi låg kvar utanför vårt rev på 10 m.En sjunken skuta

På andra sidan av ön fanns bättre snorklings ställen men vartefter vinden tilltog från samma riktning blev det inget alternativ. Varje dag följde vi väderprognoserna som visade att vind och vågor minskar kommande helg. Passande att vi avverkade varsin förkylning innan dess.

När så vind och vågor började avta gav vi oss iväg. Efter fem och en halv dag kunde vi ta en boj på Palmerston.

Taaha augusti 2017

ResedagbokPosted by Tuija Lövtangen Sun, August 06, 2017 22:03:15

Lite olika vad man kan behöva

Raiatea och Taaha ligger innanför samma korallrev. Taaha är en liten småmysig ö med 5000 personer och alla vi mött hälsar och verkar trevliga. Taranga låg förtöjd vid boj i Tapuamu en vik på västsidan. Det fanns bara tre bojar så vi fick djupankra på 21 meter. Vi fick fäste direkt så vi tänkte ligga kvar nästa dag men ändrade oss när två bojar blev lediga, känns bra att ligga vid boj om vindbyarna blir starka.

Baguette prenumeration

Långa promenader hade vi behov av så vi traskade och njöt av att gå vid vattnet. Vi hade tänkt gå till en dansk som driver Vanilla Valley men när vi frågade någon vi mötte insåg vi att det blir för långt. Dagen efter var det lite regnskurar så vi lyckades hitta öns enda biluthyrningsfirma och de var nöjda och ville vi skulle sprida att de fanns. Vi körde alla vägar som fanns på kartan och kom till vägs ände två gånger. Fina utsikts punkter och Vanilla Valley var trevligt och vi fick en bra föreläsning av Brians lokalfödda fru. Förstår varför vanilj är världens näst dyraste krydda, mycket arbete och tillsyn för att inget ska gå fel. Vanilj tillhör Orkidé släktet.

Vid vår ankrings vik låg ett Rom destilleri Pari Pari, Pascal som är fransman kommer från ett vindistrikt. Pari Pari tillverkar också tvål och parfym.

Vi bestämde att ta jollen över till korallrevet för att se Coral Garden. Man förtöjer jollen och går till revet, därifrån flyter man med strömmen förbi korallhuvuden. De flesta korallerna såg friska ut och det var rikligt med fisk i alla regnbågens färger. En härlig snorklings tur.

När vi tyckte vi sett Taaha seglade vi över till BoraBora där vi skall klarera ut från Franska Polynesien.

Raiatea juli 2017

ResedagbokPosted by Tuija Lövtangen Sun, August 06, 2017 12:31:14

Vi kom till Uturoa på Raiatea en lördag efter att vi seglat stand by åt danska Taranga som var utan motorkraft. Seglingen gick bra och de klarade sig utan vår hjälp i hamn. Ingvar tog emot på stadsbryggan och vädret var bra.

Vi blev varnade av grannbåtarna och Richard att låsa allt av värde på däck och vara försiktiga.

Richard beställde kabel och kabelsko från Papeete sedan fick vi bara vänta, det skulle komma med färjan.

Vi gjorde som Richard sa och låste bensin/dieseldunkar och naturligtvis utombordaren med vajer och kätting. Vi har alltid legat med öppna takfönster, Ingvar brukar känna när regnet stänker på hans fötter. Nu kunde vi bara ha sidofönster öppna och använda fläktar för att stå ut. Det är några grader svalare under den australiska vintern och ska vara torrare.

Klockan halv fem vaknar jag av att Ingvar flyger upp och öppnar takluckan. Han berättade att det varit någon på däck och känt på våra kättingar och när han ropade hoppade personen i land. På land fanns två ungdomar till och alla lade benen på ryggen snabbt.

Morgonen efter pratade vi med andra seglare och det verkar vara vanligt att man undersöker nya båtar i hamnen. Efter det fick vi ingen mer påhälsning.

På Raiatea finns en legend om en Tiare blomma(Gardenia)som bara växer där, den heter Tiare Apetahi och är fridlyst så man ska bara besöka växtplatsen med guide. Tiare är nations blomma i Franska Polynesien, vit vacker och väldoftande. Legenden berättar att Apetahi efter en familjekonflikt gick upp i bergen och skar av sig en hand som hon planterade innan hon förblödde. En tid efteråt växte det upp en halv Tiareblomma med fem kronblad som påminner om en hand. Raiatea är enda stället den växer på. Franska Polynesien har många legender.

Marknadens 10 års jubileum

Det skall börjas i tidIbland när man lyssnar på samtal eller musik tycker man att det är mycket upprepningar. Alfabetet har bara tretton bokstäver och endast fyra vokaler så de används flitigt.

Kablar och kabelsko kom och det blev snart klart men då kom Richard på att vi kanske kunde ta med en Impeller till Taranga för de hade seglat iväg redan. Vi väntade och kom iväg precis innan vinden ökade för mycket i styrka.

Huahine juli 2017

ResedagbokPosted by Tuija Lövtangen Sun, August 06, 2017 11:48:18

Det fick bli nattsegling även om vi läste att vinden avtar på småtimmarna. Vi gillar inte att gå in i mörker och det var ingen sjö att tala om. Mycket riktigt när det började ljusna avtog vinden och vi gled fram för vi hade ingen brådska. Så småningom fick vi ändå starta motorn. De stora båtarna som kom bakom började köra om den ena efter den andra, de hade avvaktat tills det ljusnade.

Huahine har två pass i revet på nordvästra sidan, enkla passager. Vi hittade snart en plats på skapligt avstånd till Dingy bryggan.

Semesterhus att hyra

Fare heter tätorten, ön har 6000 invånare. Det finns en affär med bra utbud och supplybåten kom ofta. Fare Yacht Club som hade Dingy bryggan hjälpte till med det mesta. Personalen kunde engelska och man hade ett bra kök, hyrde ut cyklar och biljardbord. Turistbyrån hade stängt så Maitai Lapita Village ordnade också för turister.

Vi försökte hyra bil på de tre firmor som fanns men det fanns inga lediga. De hade bara några bilar var. Vi cyklade en dag på den norra delen av ön till en helig historisk plats och tittade på gamla ruiner. Tyvärr var nästan all info på franska.Museum

Vidare cyklade vi till bäcken med de heliga ålarna med blå ögon som man skulle mata. De hade nog blivit matade länge för de var makabert stora.

Rimo på Fare Yacht Club tog oss med på biltur runt ön med vår amerikanske kompis Dan. Trevligt och mycket sevärt. Han visade hur vi skulle tillverka tallrikar av löv, när det dukades av behövde man bara kasta dem. Lunch på Mahana Resort var utmärkt vid underbara viken Avea, turkos vatten och sikt ner till tio m.

På Lapita Hotel var vi och intog en god middag med samtidig underhållning av Heiva dansare och sångare. Huahines vinnande dansare och sångare hade framträdande flera kvällar så vi köpte biljetter till sista framträdandet. Vid det laget hade vi sett så många framträdanden att det var svårt att värdera.

Varje dag var det något på gång, cykeltävlingar, kanottävling med utriggar kanoter eller Ukulele musik med sång.

En kväll fick vi höra att en katamaran gått på grund på revet i södra delen av ön. Den hade kommit för nära och blivit uppspolad på revet. De sex familjemedlemmarna var oskadade men chockade. Räddningsaktionen med helikopter och ytbärgare fungerade mycket bra. Båten var dock inte möjlig att bärga. Tragiskt men ändå tur att ingen blev skadad.

Ulla och Pelle som kommit tillbaka från Sverige kom och vi hade några trevliga kvällar tillsammans. På Lapita fick vi en lektion i Pareo användning. Man sveper tyget på olika sätt runt kroppen, snyggt och praktiskt om man får till det.

Vi fick problem med el så vi bokade Richard som bor halva året på Raiatea och tar småjobb.

Det var med lite tveksamhet vi lämnade Huahine där vi trivdes så bra.